Kako ustrezno zaščitim sebe in svojega otroka pred soncem?

Kazalo

    Poletje je pred vrati in kljub občasnemu nepredvidljevemu obnašanju narave, se bo naša izpostavljenost soncu v prihajajočih mesecih povišala. Čeprav je poletna zagorelost v naši družbi v očeh marsikoga še vedno lepotni standard, se je pomembno zavedati, da zagorelost pravzaprav odraža poškodbo kože zaradi sonca. Se znate ustrezno zaščititi pred soncem?

    Kaj sploh so sončni žarki?

    Sončna energija doseže zemljo kot vidni, infrardeči in ultravijolični (UV) žarki. Ultravijolično A sevanje (UVA) je sestavljeno iz valovnih dolžin od 320 do 400 nm (nanometrov). Valovne dolžine ultravijoličnega B sevanja (UVB) so od 280 do 320 nm. Valovne dolžine ultravijoličnega C sevanja (UVC) pa so od 100 do 280 nm. Samo ultravijolični žarki UVA in UVB dosežejo zemeljsko površino, UVC absorbira zemljina atmosfera. 

     

    UVA in UVB imata različne učinke na človeško telo:

     

    • UVA žarki povzročajo staranje, gubanje in izgubo elastičnosti. UVA poveča tudi škodljive učinke UVB, vključno s kožnim rakom in sivo mreno.

    • UVB žarki povzročajo veliko večje tveganje za kožnega raka kot UVA.

    Kakšen je mehanizem nastanka porjavelosti?

    Glavno vlogo pri nastanku porjavelosti imajo celice imenovane melanociti in njihov pigment melanin. Melanociti človeško kožo ščitijo pred sončnimi opeklinami. Ko UV žarki dosežejo kožo, bodo melanociti proizvedli več melanina kot zaščitni odgovor. Melanin predstavlja prvo obrambo pred soncem. Melanin namreč absorbira nevarne UV žarke, ki lahko resno poškodujejo kožo. Sončne opekline nastanejo, ko količina UV-poškodbe preseže zaščito, ki jo lahko nudi melanin koži. Porjavelost predstavlja odziv kože na poškodbe zaradi sonca.

    Ali se morajo tudi ljudje s temnejšimi barvami kože zaščititi pred soncem?

    Tudi ljudje s temnejšo poltjo potrebujejo zaščito pred soncem, saj se tudi pri njih lahko razvije kožni rak. Temnejša polt ne nudi sama po sebi zaščite pred soncem, kot tudi porjavelost ne predstavlja zaščito pred sončnimi opeklinami. Ustrezna zaščita pred soncem lahko prepreči pojav kožnega raka, hiperpigemntacije in melazme.

    Zakaj naj se pravzaprav sploh zaščitim pred soncem?

    Čeprav je poletna zagorelost marsikomu na izgled lepa, je lahko zelo nevarna. Ustrezna zaščita pred soncem zmanjša tveganje za nastanek kožnega raka, prezgodnje staranje kože, razvoj sive mrene in druge škodljive učinke.

    Kakšna oblačila me lahko zaščitijo pred soncem?

    Oblačila predstavljajo fizično zaščito pred soncem. Dermatologi priporočajo nošenje:

     

    1. Oblačil iz goste tkanine.
      Debelina tkanine je ključni dejavnik. Izberite tesno tkane ali pletene tkanine z manjšimi luknjami. Goste tkanine namreč prepuščajo manj UV-žarkov.
    2. Temnih oblačil ali oblačil živih barv. Temnejše barve, kot sta modra ali črna, absorbirajo več UV-žarkov kot svetlejši odtenki, to so beli in pastelni. Tudi žive barve, kot je rdeča, lahko absorbirajo UV žarke. Če oblačila absorbirajo UV žarke, pomeni, da bo manj verjetno, da bodo UV žarki dosegli vašo kožo. Bolj kot je barva živa, večja je zaščita – svetlo rumena srajca je bolj zaščitna kot bleda srajca.
    3. Suhih oblačil.
      Ko smo na dopustu ob morju in je zelo vroče, si marsikdo naredi obkladke z mokrimi oblačili, vendar se je potrebno zavedati, da suha oblačila nudijo večjo zaščito pred soncem kot mokra oblačila.
    4. Oblačil v dobrem stanju.
      Ponošena oblačila v slabem stanju, lahko prepuščajo več sončnih žarkov.
    5. Dolgih oblačil.
      Več kože kot bo oblačilo pokrilo, večja bo zaščita.
    6. Oblačil z UPF zaščitnim faktorjem na etiketi.
      Za učinkovitejšo zaščito pred soncem izberite oblačila s številko ultravijoličnega zaščitnega faktorja (UPF) na etiketi.
    7. Sončnih očal z UV zaščito.
      Sončna očala so pomemben del garderobe za zaščito pred soncem. Ko kupujete sončna očala, vedno iščite stekla, ki nudijo UV zaščito. Leče, ki so videti temne, ne nudijo nujno UV zaščite, zato pred nakupom obvezno preberite oznako. Poleg tega sončna očala z velikimi okvirji, ki pokrijejo večji del obraza prav tako nudijo večjo zaščito pred soncem.
    8. Klobuka s širokimi krajci.
      Klobuk je preprost in učinkovit način za prekrivanje obraza in vratu. Pri izbiri klobuka izberite takšnega s širokim robom, ki bo zaščitil vaša ušesa, pa tudi glavo in vrat. Izogibajte se bejzbolskim klobukom ali slamnikom z luknjami, saj vas na prostem ne ščitijo tako učinkovito.
    9. Čevljev, ki pokrijejo noge.
      Če nosite sandale, natikače ali hodite bosi, ne pozabite nanesti kreme za sončenje na vso izpostavljeno kožo.

    Kako pravilno nanesem kremo za sončenje?

    Poleg nošenja ustreznih oblačil za zaščito pred soncem je pomembno, da poiščete senco in na vso kožo, ki ni prekrita z oblačili, nanesete vodoodporno zaščito pred soncem širokega spektra s faktorjem SPF 30 ali več. SPF kratica pomeni Sun Protection Factor. Upoštevanje naslednjih nasvetov lahko še izboljša zaščito, ki jo nudi krema za sončenje: 

     

    • Pred uporabo kremo dobro pretresite, da premešate delce, ki bi se lahko nabrali v embalaži. Iz tega vidika so kreme za sončenje v obliki pršila boljše.

    • Pazite, da nanesete zadostno količino kreme za sončenje.
      Praviloma ena pest kreme zadostuje za zaščito celotnega telesa.

    • Kremo za sončenje uporabite na vseh delih vaše kože, ki so izpostavljeni soncu, vključno z ušesi, hrbtom, rameni ter zadnjo stranjo kolen in nog.

    • Kremo za sončenje nanesite na gosto. Bodite previdni pri nanašanju kreme za sončenje okoli oči.

    Na kaj moram biti pozoren pri nakupu kreme za sončenje?

    Na trgu obstajajo številni izdelki, ki se prodajajo kot zaščita pred soncem. Izrazi, uporabljeni na etiketah krem za sončenje, so lahko zavajajoči. Da svojo izbiro kvalitetno zožate, upoštevajte naslednje nasvete: 

     

    • Izberite kremo za sončenje širokega spektra, ki ščiti pred UVA in UVB žarki in ima zaščitni faktor (SPF) vsaj 15. Poiščite izdelke s širokim spektrom pokritosti, ki vključuje zaščito pred UVA žarki.
    • Če se boste potili ali plavali, poiščite vodoodporno znamko.
    • Poskusite kremo za sončenje z različnimi kemikalijami, če se vaša koža slabo odziva na tisto, ki jo uporabljate. Vse kreme za sončenje nimajo enakih sestavin. Kupite blagovno znamko, ki ne vsebuje para-aminobenzojske kisline (PABA), če ste občutljivi na to sestavino.
    • Uporabite kremo za sončenje na vodni osnovi, če imate mastno kožo ali ste nagnjeni k aknam.
    • Zavedajte se, da dražje ne pomeni boljše. Čeprav bi draga znamka lahko imela boljši občutek ali vonj, ni nujno učinkovitejša od cenejšega izdelka.
    • Bodite pozorni na rok uporabe, ker se lahko nekatere sestavine za sončenje sčasoma razgradijo.

    Kreme za sončenje ščitijo kožo pred sončnimi opeklinami in igrajo pomembno vlogo pri preprečevanju prodiranja ultravijoličnega (UV) sevanja. Toda noben izdelek ne blokira UV sevanja 100%. Zato je izrednega pomena, da poleg kreme za sončenje upoštevate še ostala priporočila za varno izpostavitev soncu. Najboljši način za zaščito pred škodljivimi učinki sonca je zagotovo, da omejite izpostavljenost soncu.

    Kako ustrezno zaščitim svojega otroka pred soncem?

    Dermatologi svetujejo kako preprečiti sončne opekline pri otrocih, starejših od 6 mesecev:

     

      1. Nanos ustrezne sončne kreme v zadostni količini.
        Pomembno je, da na vso soncu izpostavljeno kožo otroka nanesemo vodoodporno kremo za sončenje širokega spektra z zaščitnim faktorjem SPF najmanj 30. Širok spekter pomeni, da bo krema za sončenje nudila zaščito tako pred UVA kot pred UVB žarki.

      2. Nanos sončne kreme v ustreznih časovnih intervalih.
        Ni dovolj, da otroka zjutraj namažemo in mu potem dovolimo čofotati v bazenu ali morju. Pomembno je, da sončno kremo nanašamo na približno vsaki 2 uri in po vsakem plavanju ali potenju.

      3. Uporaba ustreznih zaščitnih oblačil.
        Čeprav so zunanje temperature visoke in bo otroku morebiti malenkost neprijetno v dolgih oblačilih, vseeno vztrajajte vsaj pri direktni izpostavitvi soncu. Če je otrokov fototip kože izredno svetel, se je potrebno zavedati, da bo njegova koža hitreje ob izpostavitvi soncu postala opečena. V takih primerih bo oblačila morebiti potrebno uporabiti tudi med kopanjem, da se zaščiti ramena in hrbet, ki sta pogosto opečena. Ko otrok pride iz vode mu majčko takoj preoblecite, saj suha oblačila nudijo več zaščite pred soncem kot mokra. Če ima otrok s sončnimi opeklinami pogosto težave, je smiselno razmisliti o nakupu oblačil z UV zaščitnim faktorjem (UPF), kljub temu, da bodo morebiti malenkost dražja.

      4. Zadrževanje v senci.
        Vsekakor bi morali ob dopustovanju iskati območja, kjer se je pred sončnimi žarki mogoče skriti v senci. Če boste že v predšolskem obdobju to navado predali na otroka, potem boste lahko tudi v kasnejših otrokovih starostnih obdobjih med poletnimi počitnicami brez skrbi. Pa četudi ne boste z otrokom ves čas.

        Vseeno pa se je potrebno zavedati, da smo tudi v senci izpostavljeni UVA žarkom.

      5. Izogibanje izpostavljenosti v času, ko je sonce najmočnejše.
        Ne pozabite, da so sončni žarki najmočnejši med 10. in 16. uro. Če je mogoče, v tem času načrtujte notranje aktivnosti ali vsaj aktivnosti v senci ob upoštevanju vseh ostalih nasvetov za ustrezno zaščito pred soncem.

      6. Izogibanje vodi in peski, ko je sonce najmočnejše.
        Voda in pesek odbijata škodljive sončne žarke, kar lahko poveča možnosti za otrokove sončne opekline. V času najmočnejšega sonca poskusite otroka animirati na drugačen način.

        Ne pozabite tudi, da pesek in pločnik odbijata UV žarke, tudi ko ste pod dežnikom.

      7. Ustrezno zaščitite ustnice.
        Čeprav nanje večkrat pozabimo, so tudi ustnice izpostavljene sončni svetlobi. Obstajajo balzami za ustnice s SPF, s katerimi jih lahko zaščitite.

      8. Redno pregledujte celotno kožo.
        Če opazite, da se na koži karkoli spreminja, raste ali krvavi, nemudoma obiščite zdravnika. Tudi ta navada samopregledovanja kože je zdrava navada, ki bo otroku v kasnejših letih še kako koristila. Naši malčki so izredno dovzetna in inteligentna bitja, bodimo jim dober zgled in jih izpostavimo dobrim navadam.

      9. Izberite sončna očala z nalepkami, da zagotavljajo UV zaščito.

      10. Bodite previdni pri uporabi zdravil, tako tistih na recept kot brez recepta.
        Številna zdravila povečajo občutljivost kože na UV žarke, tako je mogoče pri jemanju določenih zdravil v samo nekaj minutah dobiti hude sončne opekline. Pazljivo preberite oznake zdravil in po potrebi uporabite dodatno kremo za sončenje.

    Koliko časa moram biti izpostavljen soncu, da dobim dovolj vitamina D?

    Sončna svetloba seveda ni samo škodljiva, pravzaprav jo potrebujemo za zagotovitev zdravja naših kosti. Sončna svetloba je nedvomno najbolj optimalen način za pridobivanje vitamina D, je namreč brezplačna in naše telo lahko samo uravnava količino vitamina D, ki ga prejme, zaradi česar je toksičnost vitamina D malo verjetna. Koža ima 7-dehidroholesterol, ki absorbira ultravijolično (UV) B sevanje in se pretvori v previtamin D3, ta pa se izomerizira v vitamin D3.

    Za zagotovitev ustreznih količin vitamina D, ki ga potrebuje človeško telo, se priporoča izpostavitev soncu od 5 do 30 minut na dan, večino dni v tednu. Za pridobivanje vitamina D je potrebna izpostavitev soncu brez SPF, saj ta lahko blokira sposobnost telesa, da absorbira UVB žarke za učinkovito tvorbo vitamina D. Zaradi povečanega tveganja kožnega raka je pametno omejiti čas na soncu brez zaščite na največ 30 min na dan.

    Seveda bo na točen čas potrebne izpostavitve vplivalo veliko dejavnikov kot so letni čas, ura in dolžina dneva, oblačnost, onesnaženost okolja v katerem se nahajate, vsebnost posameznikovega melanina in prisotnost zaščite pred soncem.

    Vhod v NYD kliniko

    Preberite več prispevkov:

    Izpah pomeni premik sklepne glavice iz sklepne jamice. Izpah rame je zelo pogost. Predstavlja kar 50 % vseh večjih izpahov sklepov. Temu je tako zato, ker je rama nestabilen sklep zaradi plitvega glenoida, ki se zgiba le z majhnim delom glave nadlahtnice. V Kliniki NYD vam lahko pri izpahu rame pomoč nudijo vrhunski ortopedi in fizioterapevti.

    Jutranja slabost je izraz poznan večini nosečnic. Gre za slabost in bruhanje med nosečnostjo, ki prizadene do 70 % nosečnic. Zanimivo je, da se jutranja slabost lahko pojavi v kateremkoli delu dneva, tudi zvečer in da obstaja različna intenziteta jutranje slabosti, med katerimi je najresnejša oblika tako imenovan hyperemesis gravidarum.

    Braxton Hicksove kontrakcije so poznane številnim nosečnicam in njihovim partnerjem, saj jih pogosto zamenjajo za pravi porod. Gre za tako imenovane ‘lažne porodne popadke’, ki pa so popolnoma normalen del nosečnosti. Preberite si zakaj nastanejo in kdaj je potrebno obiskati zdravnika.

    Bolečina v trtici je pogosto povezana s travmo, padcem na trtico, dolgotrajnim ​​kolesarjenjem, pri ženskah pa se lahko pojavi tudi po porodu. Ker so vzroki lahko večfaktorski, je tudi pristop k zdravljenju multidisciplinarni in lahko zahteva sodelovanje večih strokovnjakov. V nadaljevanju vam bomo zaupali kako vam lahko pomagamo v Kliniki NYD.